Terugblik op 'Gen Z: a glimpse in our future'
Moeten we mensen straffen voor misdaden die ze plegen in een VR-wereld? Zal ChatGPT ons dwingen om ons onderwijssysteem te veranderen? Hoe gaat generatie Z om met de veranderingen die de snelle AI-innovatie met zich meebrengt? Deze onderwerpen, en nog veel meer, werden besproken tijdens het evenement ‘Gen Z: A Glimpse in our Future’.
Moeten we mensen straffen voor misdaden die ze plegen in een VR-wereld? Zal ChatGPT ons dwingen om ons onderwijssysteem te veranderen? Hoe gaat generatie Z om met de veranderingen die de snelle AI-innovatie met zich meebrengt? Deze onderwerpen, en nog veel meer, werden besproken tijdens het evenement ‘Gen Z: A Glimpse in our Future’.
Eén van de presentaties werd gegeven door ons eigen ELSA Living Lab Learning for the Future en ging over de invloed van persoonlijkheid op academische prestaties en hoe AI mogelijk kan worden gebruikt om studenten te helpen hun studiekeuze af te stemmen op hun persoonlijkheid. Tussen de presentaties door werden de aanwezigen getrakteerd op een koffie-theepauze met AI-koekjes (gegenereerd door een recept van ChatGPT) en werd er interactieve AI-muziek gemaakt door het Soundlab.
De organisatie van het evenement is gestart vanuit Dorien Wellen en Eefje Mittendorff en bestond uit een samenwerking tussen de Nederlandse AI Coalitie, Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI), het Living Lab Learning for the Future en studentencollectief Ethically Responsible Innovation Student Collective (ERISC)*. ERISC is een interdisciplinair studentencollectief voor de ethische, juridische en maatschappelijke implicaties van innovatie & AI. Tijdens het evenement verzorgde ERISC dan ook een presentatie over ethisch verantwoorde innovaties.
Al met al kijkt de organisatie terug op een geslaagd evenement, waarbij interessante discussies zijn gevoerd over de impact van AI op Generatie Z en andersom.
*Dorien heeft als docent Professional Skills (AI) samen met Spence van Asperdt en Suus Pechtold het studenten collectief ERISC opgericht. ERISC is een voorbeeld van een spin out van onderwijsinnovatie binnen de faculteit.