FLoRA
Een digitale leeromgeving gericht op zelfregulerend leren en gepersonaliseerde ondersteuning.
Zelfregulerend Leren, het kunnen volgen en bijsturen van het leerproces, krijgt steeds meer aandacht in onderwijsgerelateerd onderzoek. Het staat in de volksmond bekend als 'leren leren' en leidt vaak tot betere prestaties. Maar leerlingen ondervinden vaak moeilijkheden bij het toepassen van de technieken.
In het FLoRA-project zoeken de onderzoekers uit hoe de ondersteuning van studenten bij Zelfregulerend Leren kan worden verbeterd tijdens een leertaak, waarbij studenten over onderwerpen leren en vervolgens een essay over de onderwerpen schrijven in een digitale leeromgeving.
De onderzoekers willen Zelfregulerend Leren beter begrijpen en meten door verbetering van dataverzameling en machine learning-technieken.
Met deze nieuwe inzichten kan het team manieren bieden om gepersonaliseerde ondersteuning (scaffolds) aan leerlingen te bieden via krachtigere adaptieve onderwijstechnologieën.
FLoRA wordt gefinancierd door de Duitse Onderzoeksstichting (DFG), de Britse Economic and Social Research Council en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
Het project is een samenwerking tussen het Adaptive Learning Lab van de Radboud Universiteit, de Universiteit van Edinburgh in het Verenigd Koninkrijk, de Technische Universiteit van München in Duitsland en de Monash Universiteit in Australië.