Kiritau
Het is belangrijk ervoor te zorgen dat werknemers passen bij de werkcultuur van een werkgever, vooral nu werknemers en sollicitanten meer dan ooit kunnen leren van de talloze getuigenissen, verhalen en gegevens online over het leven binnen een bedrijf en de beslissingen die worden genomen.
We weten dat zingeving voor een werknemer in het werk aanzienlijk kan worden verbeterd door een cultuur die is gebaseerd op gedeelde waarden.
Daarom ontwikkelen onderzoekers van het Living Lab gamification-technieken om een reeks aan tools te ontwikkelen om bedrijven inzicht te geven in de interactie tussen werkgever en werknemer.
De oplossing, genaamd Kiritau, zal helpen beoordelen of de waarden en voorkeuren van het individu overeenkomen met de manier waarop dingen worden gedaan in het ecosysteem van het bedrijf en of de culturele fit positief is.
Kiritau beoordeelt de persoonlijkheid, houding en vaardigheden van de werknemer of sollicitant en presenteert de fysieke, sociale en culturele kenmerken van de werkgever om een analyse te geven van de ervaring en het gedrag van de gebruiker in relatie tot een zakelijke omgeving waarin zij zich (kunnen) bevinden.
Rondom het idee van "The Future Of Work" is Kiritau te vinden in de vorm van een online platform, een mobiele applicatie en een reeks van visueel verhalende, meeslepende microgames die bijvoorbeeld situationele oordelen en probleemoplossingsvaardigheden meten.
Het verschafte inzicht kan helpen bij het informeren van de werkgever qua strategieën en beleid, op gebieden zoals de professionele ontwikkeling van individuen, de werving en het vertrek van werknemers en de inzet van passende branding en communicatie.
Voor de ontwikkeling van Kiritau werken we samen met de Gemeente Nijmegen, Gemeente Arnhem, de gemeenteraden in de Achterhoek, SURF en met het Rotterdamse bureau &ranj, dat impactvolle games ontwikkelt om gedragsverandering te stimuleren, en loopbaancoach Danny Reijmers.
Naast prof. Harold Bekkering zijn prof. Jaap Denissen van de Universiteit Utrecht en dr. Mariëtte Huizinga van de Vrije Universiteit Amsterdam als wetenschappers betrokken.
Het team kijkt ook naar dezelfde soort digitale interventies om studenten te helpen bij het maken van de juiste studiekeuze en bij welke instelling.